In 1975 werd de 1312 geel/grijs geschilderd. Een ingrijpende renovatie vond plaats in 1986, waarbij o.a. het derde frontsein werd aangebracht. Bovendien werd het casco opnieuw geschilderd, volgens een gewijzigd kleurenschema. De 1312 kreeg de naam Zoetermeer in 1988. Nog in 1995 kreeg de loc een H2-revisie. Het Spoorwegmuseum verwierf locomotief 1312 in 2005 in dienstvaardige staat, wat nog steeds het geval is. (BS aanv 18/5'13)
Literatuur:
- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957
- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974
- Elektrische Locomotieven NS-serie 1300 - Henk Bouman - uitgeverij Uquilair bv, Rosmalen, 1999
Naam | Zoetermeer |
---|---|
Tractievorm | Elektrisch |
Fabrikant | Alsthom, Belfort (F) |
Type | E-locomotief, serie 1301 - 1316 |
Bouwjaar | 1956 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Standplaats | Amsterdam, Zaanstraat |
Bedrijfswaardig | ja |
Status NRR | C |
Gewicht | 111 ton |
Lengte o/b | 18,952 m |
Asindeling | Co'Co'e |
Vermogen | 4670 PK (3.432,5 kW) |
Max. snelheid | 130 km/h |
Tractiedetails |
tractiemotoren: 6 x Alsthom type TA 628 A |
Eigenaar | Nederlandse Spoorwegen (NS) |
De kap kan nu voorzichtig geopend worden. 4 klemmetjes aan weerszijden op c.a. 2 cm van de neus houden de kap op het chassis. Met prikkertjes kunnen ze gelijktijdig worden los gezet waarna het chassis er redelijk eenvoud uit te wrikken is.