NS 1312

 

In 1975 werd de 1312 geel/grijs geschilderd. Een ingrijpende renovatie vond plaats in 1986, waarbij o.a. het derde frontsein werd aangebracht. Bovendien werd het casco opnieuw geschilderd, volgens een gewijzigd kleurenschema. De 1312 kreeg de naam Zoetermeer in 1988. Nog in 1995 kreeg de loc een H2-revisie. Het Spoorwegmuseum verwierf locomotief 1312 in 2005 in dienstvaardige staat, wat nog steeds het geval is. (BS aanv 18/5'13)

Literatuur:

- Materieelpark deel 1 Locomotieven - Uitgave NS 1957

- Andere locomotieven van de Nederlandse Spoorwegen - N.J. van Wijck Jurriaanse - Uitgevers Wyt, Rotterdam 1974

- Elektrische Locomotieven NS-serie 1300 - Henk Bouman - uitgeverij Uquilair bv, Rosmalen, 1999

 

Naam Zoetermeer
Tractievorm Elektrisch
Fabrikant Alsthom, Belfort (F)
Type E-locomotief, serie 1301 - 1316
Bouwjaar 1956
Spoorwijdte 1435 mm
Standplaats Amsterdam, Zaanstraat
Bedrijfswaardig ja
Status NRR C
Gewicht 111 ton
Lengte o/b 18,952 m
Asindeling Co'Co'e
Vermogen 4670 PK (3.432,5 kW)
Max. snelheid 130 km/h
Tractiedetails

tractiemotoren:  6 x Alsthom type TA 628 A
- uurvermogen:  6 x 500 = 3000 kW
- continu vermogen:  6 x 475 = 2850 kW
- tandwielverhouding:  20 : 74
middellijn drijfwielen:  1250 mm
trekkracht maximaal:  227 kN bij 0 km/h
trekkracht continu:  160 kN bij 80 km/h
straal kleinste boog:  100 m

Eigenaar Nederlandse Spoorwegen (NS)

De NS 1312 van Startrain / Bisschop

In de kap kan je duidelijk de klemmetjes zien zitten.

Download
Handleiding StarTrain NS1300.pdf
Adobe Acrobat document 1.5 MB
Download
MX-KleineDecoder_E.pdf
Adobe Acrobat document 4.9 MB

De kap kan nu voorzichtig geopend worden. 4 klemmetjes aan weerszijden op c.a. 2 cm van de neus houden de kap op het chassis. Met prikkertjes kunnen ze gelijktijdig worden los gezet waarna het chassis er redelijk eenvoud uit te wrikken is.